Kanozeilen, praktisch en prijs

Praktische kennis

Zonder peddel kom je niet ver. Die gebruik je als je bij de oever vandaan wilt komen, je door de wind wilt gaan, maar ook als de wind wegvalt of wanneer je de wind recht van voren hebt, op een kanaal bijvoorbeeld. Het zeilsysteem kan snel worden opgebouwd en afgetuigd. Het is ook snel uitneembaar voor het passeren van een lage brug, dit kan al varende weg en duurt een paar minuten. De kano behoeft een paar zichtbare aanpassingen te ondergaan en je ziet er weinig van als er geen zeil opstaat. Bij een open-kano kan het kanozitje kan misschien anders zijn of op een andere plek zitten dan bij alleen peddelen. Je kan bijvoorbeeld meer in het midden gaan zitten en op de bodem van de kano. Bij een kajak heb je vaak geen keuze mogelijkheid en moet je het doen met wat er is.

Welk materiaal de kano is gemaakt maakt niet uit; alles kan gebruikt worden. Het zeilkanovaren heeft veel bekendheid omdat in het verleden veel kajaks zijn verkocht met een zeil en dat waren voornamelijk vouwkajaks. Vouwkajaks zijn kajaks die geheel gedemonteerd kunnen worden en in twee langwerpige zakken vervoerd worden in bijvoorbeeld trein of touringcar. In de huidige tijd in het vliegtuig. Momenteel zijn er geschikte vouwkajaks te koop van verschillende merken. (Duits, Frans, Amerikaans) Klepper is de meest bekende merk. Deze kajak is erg geschikt voor expeditie werk op plekken waar niet veel mensen verblijven. Er zijn ook vouwkano’s (Noors en Amerikaans) maar met een zeilsysteem zijn ze zeldzaam. Wij gaan dit jaar proberen om met een mooie combinatie op de markt te komen.

Het zeilset wordt geleverd in een bagagezak. Het set is erg compact en kan gemakkelijk in de kano worden vervoerd. (ca 110 x 30 x 30 cm en ca 20 kg). Het is mogelijk om te peddelen met de kano of kajak en het zeilset te monteren als daar het juiste moment voor is. Het bevestigen van het zeilset inclusief roer gaat in ca 15 minuten en het afbouwen in ca. 10 minuten. Het blijft dus een gewone kano die ook snel is om te toveren in een leuk klein zeilbootje.

Het onderhoud van het zeilset is erg eenvoudig. Het materiaal is zoutwater bestendig en vocht doet er niet snel toe. Natuurlijk is het beter om het materiaal droog op te bergen maar als er eens twee dagen niets van komt is er niet direct een probleem.

Kosten en prijs

kanozeilen

Wat kost een kanoset?
* Genoemde prijzen zijn een indicatie prijs want er zijn verschillende mogelijkheden per item.

Zeilset - 1.350,00*
bestaande uit zeil, mast, lijnen, giek, mastvoet, masttwart, zijzwaard, bevestigingsmaterialen.

Outriggers - 400,00*
bestaande uit de drijvers en de masten die aansluiten op de masttwart. Of een aparte bevestiging.

Roersysteem voor kano - 320,00*
Roer met bediening met een lijn. Inclusief RVS clips om alles te bevestigen. Roer is opklapbaar.

Roersysteem voor kajak - 175,00*
bij een kajak wordt er vanuit gegaan dat een voetenroer aanwezig is maar dat dit moet worden aangepast.

Extra drijfvermogen Kano - 120,00*
Per kano zijn er verschillende mogelijkheden

Kanokar
Opklapbaar karretje dat weinig ruimte in neemt en erg sterk is zodat het de kano inclusief bagage over een hobbeliog pad kan vervoeren - 145,00*

Voor een meer exacte prijsopgaaf maken wij graag een offerte. Ook kan je kijken op de site van BSD in de VS. We gebruiken de op deze site vermelde prijs als uitgangspunt maar dan is het een exclusief BTW prijs. Levertijd is doorgaans ca. 2 maanden. www.bsdsails.com/

Opbouw zeilset

Monteren van een zeilset
Uitgebreide Engelstalige werkbeschrijving wordt meegeleverd
Geschatte tijdsinvestering voor een kano ca. 5 uur arbeid. (inclusief roersysteem)
Geschatte tijdsinvestering voor een kajak ca. 5 uur arbeid. (exclusief roersysteem)


Wij kunnen het zeilset op jouw kano monteren. We doen dit tegen een uurtarief van 40 euro.

Toelichting op monteren:
Bevestiging op een kajak is veel meer werk omdat de mast door het dek wordt gemonteerd en meer steunpunten nodig heeft. Het bestaande roersysteem van de kajak moet vaak worden aangepast door het monteren van een groter roerblad. Tijdsduur voor kano en kajak is ingeschat op het feit dat er een werkplaats, materiaal en gereedschap aanwezig is. Gemiddelde handigheid van de bouwer. Het bijgeleverde bevestigingsmateriaal is van RVS en bouten zijn van engelse maat. Montage op een vouw kano en kajak is ook mogelijk

Zichtbare aanpassingen
Kano - Gelijmde mastvoet, 2 beugeltje voor het roer aan het hek, 2 haakjes aan middendwarsspant, 2 gaatjes voor bevestiging mastspant dicht onder de rand.

Kajak - Mastdoorvoer voordek, mastvoet bodem, 4 beugeltjes mast-stabilatoren gemonteerd op de zij-naad van de kajak, 2 beugeltjes achter de kuip voor het gebruik van de grootschoot.