Kanozeilen, ons merk

Balogh Sail Designs

Wij richten ons op de zeilsets van Balogh Sail Designs. (BSD). Deze zijn op de meeste merken en soorten kano’s en kajaks te monteren. Een zeilset bestaat uit verschillende onderdelen die los van elkaar aangeschaft worden want niet altijd heb je alles nodig. Ook losse onderdelen zijn verkrijgbaar om bijvoorbeeld schade, verlies of breuk te kunnen herstellen.

We adviseren graag over de aanschaf van een kano. Zelf verkopen we Open Kano’s van het Merk Wenonah en Clipper. Voor een grotere keuze aan kano en kajak modellen kan je terecht bij Kanoshop in Bergschenhoek, wij werken nauw samen met dit bedrijf.

Omdat het best nauw luistert om tot een gebruiksvriendelijke combinatie te komen zal er advies nodig zijn en waarschijnlijk ook een proefvaart. Het zeilkanovaren is nog een kleine sport en daarom is er weinig kennis te vinden in het veld. Wij geven u daarvan graag een dag zeiltechniek les. De kosten hiervan kunnen worden verrekend indien je overgaat tot het aanschaffen van een zeilset. Onder de knop Inzoomen lees je meer details over de materialen van het zeilset.

Het zeilset in onderdelen

BSD heeft een zeil ontwikkeld speciaal voor een kano of kajak. De vorm is zo gesneden dat het aansluit bij het kleine bootje dat er onderligt en dat de kracht uit het zeil op een juiste wijze wordt overgebracht maar ook hanteerbaar blijft voor de man of vrouw die in het bootje zit, hangt of staat. Er worden verschillende afmetingen geleverd. Keuze is uit minstens 4 soorten waarvan de middenmoot het meest wordt toegepast. Het kleinste zeil wordt gebruikt door mensen die het als steunzeil gebruiken en het grootste zeil wordt gebruikt door vaarders die vaak varen met weinig wind. De meeste zeilen zijn reefbaar door middel van een rits. Als de wind plotseling aantrekt of afneemt kan je daar ter plekke op inspelen want je kan al varende weg het zeil innemen of vergroten. Al onze zeilen hebben een giek waarop het zeil staat gespannen. Ook de zeillatten zijn voorzien van spanners. De zeilen zijn te leveren in diverse kleurstellingen. Op de site van BSD kan je zelf de kleuren uitproberen.
Zonder roer is zeilen wel te doen maar toch lastiger want je moet doorlopend je peddel gebruiken waardoor je handen in gebruik zijn en je er geen andere dingen mee kan doen. Het bedienen van het roersysteem doe je met één hand en gebeurd door een lijn die rond gespannen is langs het zijboord. Hierdoor kan je er altijd goed bij om te sturen. Het roer zelf kan worden opgetrokken met een speciaal lijntje dit om schade te voorkomen bij het aanlanden en wegvaren. Het roerblad is geanodiseerd, de hangen zijn van RVS en er zijn twee houten onderdelen. Alles is kwaliteit.
Aan weerszijde van de kajak worden outriggers gemonteerd, bij de kano kan het ook. De outriggers maken omslaan zo goed als onmogelijk waardoor het een veilige sport is. De outrigger zorgt er ook voor dat de kano niet erg scheef gaat. Het effect van het varen met een outrigger is dat het zeil rechter op blijft waardoor de windvang optimaal is en het bootje sneller vaart. De outrigger sleept door het water en dat geeft remming maar dit nadeel weegt niet op tegen het voordeel van de betere windopbrengst bij het gebruik van outriggers. Met een outrigger ben je dus sneller en het is veiliger. Een nadeel van het gebruik van een outrigger is dat je soms lastiger in- en uitstapt bij een walkant want de outrigger zit dan in de weg. Een ander punt is dat de boot breed wordt want een outrigger komt tot 2 meter buiten de kano en dat aan weerszijde. Dit maakt deze combi vaak 5 meter breed.
Aan één zijde van de kano of kajak wordt altijd een zwaard gemonteerd. Dit zwaard is draaibaar, bij het zeilen moet het bijna altijd recht naar beneden hangen. Het zwaard dient er voor om verlijeren te voorkomen. Zonder zwaard kan er niet scherp aan de wind worden gezeild en ook halve wind zeilen zal lastig zijn. Ieder zeilset heeft een zwaard van hout dat ca 1 meter lang is.
Veiligheid is een vast onderdeel. Met een zeilkano kan het hard gaan. De zeiler wil het beste uit zijn bootje halen en grenzen verleggen is ook een ding. Hoeveel wind kan je aan en hoe spannend wil je het maken. Al snel ben je ver uit de wal en zie dan maar eens terug te komen. Een fout is snel gemaakt. Een onderdeeltje kan het begeven, het resultaat kan een zwempartij zijn. En zie dan maar eens terug te komen in de zeilkano. Opgepompte luchtzaken kunnen levensreddend zijn ook als je kano alleen maar blijft drijven want je heb tijd gewonnen zodat anderen je kunnen redden. Maar misschien zie je kans om terug te komen in je kano en hem leeg te hozen zodat je verder kan varen. Dit is niet eenvoudig en het vraagt oefening maar het is zeker mogelijk. Maar zoals eerder geschreven als je vaart met outriggers is de kans van omslaan erg gering, je moet het wel erg bont maken om in het water te komen.

Minder belangrijke zaken, maar toch onmisbaar

kanozeilen

Het is en blijft kanovaren en daar hoort natuurlijk een peddel bij. Als het uitsluitend over het zeilen gaat dan wordt er aan de peddel geen hoge eis gesteld want de peddel wordt in het algemeen niet de hele kanotocht gebruik. Een goedkope peddel is dan al voldoende. Als je van plan bent toch veel te peddelen dan is het de moeite waart om iets goeds te kopen. Een goede peddel is doorgaans een houten peddel. Belangrijk is om de peddel niet om bij het gebruik van een open kano de peddel niet te lang te kiezen. Bij gebruik bij een kajak wordt er waarschijnlijk gekozen voor een dubbelbladige peddel maar het is niet noodzakelijk.
Het water op zonder zwemvest kan niet. Een zwemvest gebruik je altijd, het is als een veiligheidsgordel in de auto, de doet hem altijd aan. Er zijn veel soorten en maten. Let er op dat jou zwemvest goed past en dat het goed is af te stellen. Een zwemvest voelt als een bodywarmer en is uitermate comfortabel waardoor je hem graag aantrekt.
Communicatie is belangrijk. Weet waar je bent, kunnen vragen en reageren is belangrijk. Kaart en kompas, alles is te vinden in een smartphone. Erg belangrijk om dit veilig bij je te hebben. Maar dat geldt ook voor je autosleutels, de fotocamara, lucifers, en vast nog iets anders. Een tonnetje, waterdichte zak of een alu box, er is van alles te koop. Misschien is het verstandig om wat droge kleding mee te nemen.
Als het goed gaat is het kanozeilen lichamelijk niet een erg inspannend. Soms zit je in de schaduw van het zeil en kan het was fris zijn. Soms is er wat gespatter of staat er een laagje water in de kano. Kleding dat warmte vasthoud of kleding dat voorkomt dat er vocht op het lichaam komt kan comfortabel zijn. Als de kans bestaat dat je in het water terechtkomt is een zeilpak erg veilig want je blijft dan langer warm. Bedenk dus wat het best bij jezelf past en wat past bij de omstandigheden waar je in komt te verkeren. Het instappen moet vaak door het water, pas het schoeisel daarop aan.
Lang niet altijd kan je dicht bij het water komen. Passage van een lage brug, een duiker, sluis of ander kunstwerk kan som een paar honderd meter lopen betekenen, dan kan een kanokar zijn dienst bewijzen. Deze opklapbare karretjes kunnen gemakkelijk worden meegenomen in een kano. Bij een kajak wordt het meestal op het dek geknoopt. De kano of kajak kan prima op het dak van een auto worden vervoerd. Dit kan geschieden op dakdragers, schuimblokken en airbags. Wij kunnen u hierin adviseren.

Veel van deze artikelen zijn te vinden bij onze dochter Kanokamperen.nl. Op deze website vind je veel informatie. www.kanokamperen.nl